راهنمای خرید نرم افزار

وب سایت روانشناسی امین

فروشگاه روانشناسی

عضويت در كانال تلگرام وب سايت روانشناسي امين

راهنمای خرید نرم افزار

راهنمای خرید نرم افزار

وب سایت روانشناسی امین

راهنمای خرید نرم افزار

وب سایت روانشناسی امین

افزایش بازدید3

پشتیبانی

امین عزیزی
Telephone number of امین عزیزی 09175382824

جستجو

فیس بوکفروشگاه فروشگاه RSS

حاضرین در سایت

ما 75 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تحلیل روانشناختی حکایت نمایشی شیخ صنعان بر اساس آزمون اندریافت موضوع (TAT)

تحلیل روانشناختی حکایت نمایشی شیخ صنعان بر اساس آزمون اندریافت موضوع (TAT)

تحلیل روانشناختی حکایت نمایشی شیخ صنعان بر اساس آزمون اندریافت موضوع (TAT)

سمیه خسروی خراشاد[1]،  دکترعلیرضا عابدین[2]، دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی[3]، دکتر نادر منیرپور[4]

طولانی‌ترین قصه‌ای که در منظومۀ ادبی-هنریِ منطق‌الطیرِ شیخ فریدالدین عطار نیشابوری سروده شده است، حکایتِ تراژیکِ شیخ صنعان است. این حکایت مشتمل بر چهارصد و هفده بیت است. در این داستان، شیخِ عابدی که پنجاه سال با مریدان خویش، در حرم معتکف است، در رؤیا از راه دشوارِ سفر به روم، آگاه می‌شود. در روم، عاشق دختری ترسا شده و توشۀ عبادت پنجاه‌ ساله را کنار نهاده و تن به فرمایشات دختر می‌دهد. مریدانِ شیخ برای برگرداندن وی به تعادل اولیه تلاش می‌کنند، اما بهره‌ای نمی‌برند.‌ نهایتاً شیخ توسط دعای مریدان و به وسیلۀ مریدی آگاه، از قید و بند عشق رها شده و به دین بر می‌گردد. ساختمایه‌های نمایشی[5] حکایت با استفاده از آزمون اندریافت موضوع (TAT) و با روش‌های تحلیلی‌توصیفی[6] مورد ارزیابی روانشناختی قرار می‌گیرد. برای شناخت حکایتِ شیخ صنعان ابتدا می‌بایست، قهرمان ‌و انگیزه‌هایش، شخصیت‌های پیش برنده و مؤثر، نیروهای بازدارنده و چگونگی مواجهه قهرمان با مشکلات و نحوۀ گر‌ه‌گشایی را مورد ارزیابی قرار داد. استفاده از تحلیل روان‌شناختی بر اساس آزمون اندریافت موضوع TAT، علاوه بر دستیابی به این اهداف، شخصیت مؤلف را نیز بررسی می‌کند. با در نظر گرفتن عناصر موجود در آزمون اندریافت موضوع TAT، یافته‌های پژوهش در دو وجه صوری و محتوایی سنجیده می‌شود. در وجه صوری، می‌توان گفت که این حکایت از سه ساختار اصلی نظم، متن و روایت تشکیل شده است. مطالب بیشتر تمثیل‌گونه و نمادین بیان می‌شوند. در وجه محتواییِ حکایت شیخ صنعان، موضوع بنیادی که قهرمان در تعاملِ نیازها و فشارهایش با آن درگیر است، ارزیابی می‌گردد. وجه محتوایی دربردارندۀ عناصری است که عبارتند از:

آخرین به روز رسانی سه شنبه, 29 بهمن 1392 11:18
ادامه مطلب: تحلیل روانشناختی حکایت نمایشی شیخ صنعان بر اساس آزمون اندریافت موضوع (TAT)
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

تأثیر گروه درمانی تعلیمی و گروه درمانی حساسیت آموزی بر کاهش اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی روان درمانگران و مشاوران

تأثیر گروه درمانی تعلیمی و گروه درمانی حساسیت آموزی بر کاهش اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی روان درمانگران و مشاوران

تأثیر گروه درمانی تعلیمی و گروه درمانی حساسیت آموزی بر کاهش اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی روان درمانگران و مشاوران

دکتر رضا خاکپور[1]

هدف: در فرایند مشاوره و رواندرمانگری انجام اشتباهات و سهل‌انگاری‌های حرفه‌ای مانند تفسیر زود هنگام و بی‌موقع، فقدان همدلی یا همدلی ظاهری با درمانجو، پرحرفی، نیاز به قدردانی، تأیید و دوست داشته شدن از جانب درمانجو، خشم نسبت به درمانجو، احساسات جنسی نسبت به درمانجو، پرسیدن سوالات زیاد، نصیحت و پند دادن زیاد، طرح داستان خود برای درمانجو، دشواری در تحمل سکوت درمانجو و... از موارد شایع و گاه اجتناب‌ناپذیر در میان روان‌درمانگران و مشاوران است. این قبیل اشتباهات در فرایند درمان مراجعان عمدتاً ناشی از واکنش‌های انتقال متقابل (counter-transference) دانسته شده است. انتقال متقابل گرچه مفهومی بنیادین در رویکردهای روان تحلیلی و روان پویایی است، اما در تمام اَشکال و رویکردهای مشاوره و روان درمانی اتفاق می‌افتد و شامل احساسات، افکار، نگرش‌ها، باورها، خیال پردازی‌ها، تحریف‌ها، فرافکنی‌ها، تعارض‌های شخصی حل نشده، نیازهای ناکام مانده، پیشداوری‌ها و کارهای ناتمام درمانگر است که در حین رابطه با درمانجو برانگیخته میشوند، و چنانچه مشاور/درمانگر از نیازها و پویش‌های‌خود آگاه نباشد، این مسأله به احتمال زیاد برخورد حرفهای مناسب او و پیشرفت درمان مراجعان را مختل می‌کند. بنابراین، برای ارایه مشاوره و روان درمانی اثر بخش به درمانجویان و اجتناب از ارایه درمان نادرست، روان درمانی شدن شخصی و گروهی خودِ درمانگران یک راهبرد مفید و مطلوب است. بر این اساس، برای اولین بار در ایران در پژوهش حاضر با هدف کاهش اشتباهات ناشی از انتقال متقابل مشاوران و روان‌ درمانگران، دو روش گروه درمانی تعلیمی و گروه درمانی حساسیت‌آموزی (که از روش‌های مشاورۀ گروهی مناسب برای کسانی است که می خواهند یاری‌ رسان و روان‌درمانگر شوند) روی آزمودنی‌ها اجرا شد و تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین به روز رسانی سه شنبه, 29 بهمن 1392 11:16
ادامه مطلب: تأثیر گروه درمانی تعلیمی و گروه درمانی حساسیت آموزی بر کاهش اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی...
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

رویکرد اسطوره بر درمان (با تأکید بر اسطوره اژدهاکشی)

رویکرد اسطوره بر درمان (با تأکید بر اسطوره اژدهاکشی)

رویکرد اسطوره بر درمان (با تأکید بر اسطوره اژدهاکشی)

غلامرضا خلعتبری[1]

ارتباط بین بیماری روح و روان با مقدسات تا حدی عجیب و غیر واقعی به نظر می‌رسد، اما بررسی عمیق و هستی شناسانه زندگی انسان کهن و تشریح فرم مقدس زندگی در فرهنگ بدوی (Primitive culture) تأکید روان درمانگران نخستین (Medicen Men) بر دریافت روح نامیرای هستی (Mana) از یکسو و تکذیب هرگونه تشویش و آشفتگی در خلق هستی بنا بر روایات مقدس (ریگ ودا- کتب مقدس عهد قدیم- جدید- انجیل- اوستا- قرآن و‌...) از سوی دیگر و نگاه مدرن و علمی روانکاوی به مفهوم اسطوره (فروید Freud – یونگ yung- اریکسون Erickson) همه و همه بر ارتباط بین اسطوره با درمان و سالمتی روح و روان آدمی تأکید می‌گذارد. اسطوره اژدها کشی به عنوان یکی از مفاهیم کهن و مشترک جهان باستان ، امروزه نیز قادر است تا نقش درمانی خود را همانند گذشته در فرمی معجزه آسا اجرا نماید. اژدها کشی روایت سفر پر مخاطره آدمی به درون خود و نبرد با تناقضات روانی و آگاهی از قوانین هستی است. اژدهاکشی بیانگر تأویل نشانه‌ای رمز آمیز وجودی و ترسیم داستان ایده‌آل زندگی است، داستانی که در بطن خود پیام آور آزادی، خلاقیت و دست یافتن به حس عمیق زیبایی شناسی است. هدف از این مطالعه بررسی جایگاه اسطوره درمانی در عصر حاضر است.

 



[1] - کارشناس ارشد گروه هنر- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

آخرین به روز رسانی سه شنبه, 29 بهمن 1392 11:12
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

رابطه خصیصه‌های روان رنجوری با سبک‌های زندگی مبتنی برخاطرات قدیمی در رویکرد آدلر

رابطه خصیصه‌های روان رنجوری با سبک‌های زندگی مبتنی برخاطرات قدیمی در رویکرد آدلر

رابطه خصیصه‌های روان رنجوری با سبک‌های زندگی مبتنی برخاطرات قدیمی در رویکرد آدلر

دکتر علی خادمی[1]

هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه خصیصه‌های روان رنجوری الگوی پنج عاملی شخصیت با سبکهای زندگی مبتنی بر خاطرات قدیمی در رویکرد آدلر در دانشجویان بوده است.

روش: برای این منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، از بین دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد ارومیه نمونه‌ای به تعداد هفتاد نفر (پنجاه نفر دانشجوی دختر و بیست نفر دانشجوی پسر) انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از چهل و هشت سئوال خصیصه‌های عامل روان رنجوری پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO) و فرم یادآوری سه خاطره قدیمی جمع آوری گردیده است. جهت تحلیل اطلاعات به دست آمده، از آزمون خی دو و محاسبه ضریب همبستگی فی استفاده شده است.

آخرین به روز رسانی سه شنبه, 29 بهمن 1392 11:10
ادامه مطلب: رابطه خصیصه‌های روان رنجوری با سبک‌های زندگی مبتنی برخاطرات قدیمی در رویکرد آدلر
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

بررسی رابطه بین باورها و مکانیسم های دفاعی در افراد وسواسی و عادی

بررسی رابطه بین باورها و مکانیسم های دفاعی در افراد وسواسی و عادی

 

بررسی رابطه بین باورها و مکانیسم های دفاعی در افراد وسواسی و عادی

فريده حميدی[1] ، سارا شيرازی[2]

مقدمه: اختلال وسواس يكي از اختلالات اضطرابي شايع است كه افراد مبتلا را معمولاً دچار پريشاني شديد مي‌كند و روال طبيعي زندگي آنها را به شدت مختل مي‌نمايد. در طبقه بندي اختلالات، در راهنماي تشخيصي و آماري بيماريهاي رواني (DSM-IV-TR)، اختلال وسواس فكري، عملي در گروه اختلالات اضطرابي قرار دارد. از آنجا كه در DSM  اضطراب به عنوان هسته اصلي نشانه‌هاي OCD در اولويت قرار داده شده بنابراين اين اختلال در گروه اختلالات اضطرابي قرار گرفته است (استين [3]،2002)

آخرین به روز رسانی سه شنبه, 29 بهمن 1392 11:07
ادامه مطلب: بررسی رابطه بین باورها و مکانیسم های دفاعی در افراد وسواسی و عادی
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

ابعاد و سبک های دلبستگی تجاوزگران

ابعاد و سبک های دلبستگی تجاوزگران جنسی

ابعاد و سبک های دلبستگی تجاوزگران جنسی

الهه حقیقت منش[1]، دکتر حمیدرضا آقا محمدیان شعرباف[2]، دکتر بهرام علی قنبری هاشم آبادی[3] ، دکتر‌بهروز‌‌‌مهرام[4]، دکتر ایراندخت اسدی آذر

هدف: آمار ‌رسمی‌ در‌کلیه‌ کشورها ‌بر ‌افزایش ‌قابل ‌ملاحظه ‌جرایم ‌دارای ‌محتوای ‌جنسی‌ صحه ‌گذاشته‌اند ‌(دادستان، 1382؛ ‌تقی‌خانی، 1381). ‌اگرچه ‌آمار ‌دقیقی ‌در ‌خصوص ‌میزان ‌شیوع ‌جرایم ‌جنسی ‌در ‌کشورمان ‌جود ندارد، اما شواهد و قراین به دست آمده نشان می‌دهد کشور ما نیز هر ساله شاهد افزایش این قبیل از جرایم است (دادستان،1382).

آخرین به روز رسانی دوشنبه, 28 بهمن 1392 10:38
ادامه مطلب: ابعاد و سبک های دلبستگی تجاوزگران
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi

عشق، گمشده روان شناسان

 

عشق، گمشده روان شناسان: تحلیلی از واکنش روان شناسان به مسئله عشق در مراجعین و خود

عشق، گمشده روان شناسان: تحلیلی از واکنش روان شناسان به مسئله عشق در مراجعین و خود

دکتر حسین حسن آبادی[1]، خانم شاهد مسعودی

هدف: دانش روان‌شناسی و حرفه‌های مشاوره و روان درمانی به سرعت درحال گسترش‌اند. نیاز روزافزون افراد، خانواده‌ها و سازمانها به رفع مشکلات و ارتقاء توانمندیها از یک طرف و افزایش تعداد فارغ التحصیلان شاخه‌های روان‌شناسی از طرف دیگر به علاوه عواملی همچون وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه و نیز فعال شدن نسبی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در گسترش این حوزه نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند. در چنین وضعیتی چالشهای مهمی در مقابل روان‌شناسان و بویژه مشاوران و روان درمانگران قرار دارد. موضوع عشق از جمله این چالشهاست. موضوعی که علیرغم حضور پر رنگ  در زندگی مراجعین ونیز توجه بعضی از نظریه پردازان بزرگ از قبیل فروید، فروم، مزلو، راجرز و می به آن، از طرف روان‌شناسی جاری کشور ما مورد بی‌توجهی و انکار قرار می‌گیرد. لذا در این مقاله قصد بر اینست که :1- جایگاه عشق هم در ایجاد و هم در رفع مشکلات روان شناختی تبیین شود 2- دلائل خودآگاه و ناخودآگاه کم توجهی ،تحریف و انکار عاملی با این اهمیت از طرف روان درمانگران و مشاوران تحلیل گردد و 3- پیامدهای آسیب‌زای این تحریف و انکار برای مراجعین و خود روان شناسان بررسی گردد.

آخرین به روز رسانی چهارشنبه, 10 آذر 1395 11:01
ادامه مطلب: عشق، گمشده روان شناسان
روانشناسی بالینی مدیر سایت
نويسنده: Amin Azizi